SME

Je v poriadku, ak si dieťa za vreckové občas kúpi zbytočnosť. Učí sa hospodáriť s peniazmi

Predstavu o hodnote peňazí získava dieťa až okolo desiatich rokov.

Detská psychologička Petra Arslan Šinková.Detská psychologička Petra Arslan Šinková. (Zdroj: SME - MARKO ERD)

Najnovší telefón, značkové oblečenie či tenisky. Deti sa už v školskom veku rady a často porovnávajú a chvália. A ten, kto na drahé veci nemá, zostáva v úzadí a môže mať pocit outsidera alebo môže čeliť šikane.

Ako väčšina problémov, aj tento sa dá riešiť otvorenou komunikáciou a vysvetľovaním. Na prvom mieste sú rodičia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Ak rodič nemá peniaze, aby dieťaťu kúpil to, čo majú jeho spolužiaci, mal by to priznať," hovorí v rozhovore o peniazoch a o tom, ako si k nim vytvoriť zdravý vzťah, detská psychologička PETRA ARSLAN ŠINKOVÁ. Dodáva, že veľkou chybou je bagatelizovanie pocitov dieťaťa a neuznanie jeho frustrácie.

SkryťVypnúť reklamu

V septembri nastupujú deti do školy, pričom už prváci niekedy nosia menšie sumy peňazí pani učiteľke v hotovosti, či už do triedneho fondu, alebo na exkurziu, či na kino. Chápu už šesťročné deti hodnotu peňazí?

Závisí to od toho, ako sa s nimi na túto tému pracovalo a komunikovalo v predškolskom zariadení a doma. Sú materské školy, ktoré sa venujú základom finančnej gramotnosti aj prostredníctvom jednoduchej hry na obchod.

Tieto deti už majú predstavu, že peniaze majú nejakú hodnotu. Najmä ak s nimi o tom komunikujú aj rodičia. Napríklad, keď si idú kúpiť zmrzlinu. Reálnejšiu predstavu o hodnote peňazí však získava dieťa až vo veku okolo desiatich rokov.

Načítavam... Deťom investujte menšiu čiastku a pravidelne. Získate čas a znižujete riziko
Počúvajte v appke SME alebo cez Toldo, Apple, Spotify a RSS.

Od akého veku sa začínajú deti porovnávať a riešia, či majú značkové veci?

Svet je veľmi materiálny a málo sa kladie dôraz na ozajstné hodnoty. Je konzumná doba, vnímam to najmä vo veľkých mestách.

SkryťVypnúť reklamu

Bežne už v predškolských zariadeniach počujem rozhovory detí typu: na akom aute jazdí rodič, my máme lepšie auto, takú značku bábiky chcem, lebo ju má niekto iný.

Nemajú to samy od seba. Je to o tom, ako rodič dieťa vychováva. Či ho namiesto dostatočného spoločne stráveného času zahŕňa kopou hračiek.

Súvisiaci článok Dva mesiace prázdnin môžu vymazať až mesiac učenia. Ako tomu zabrániť? Čítajte 

Stretávam sa aj s tým, že rodič dieťa upozorňuje – toto máš značkové, na to si dávaj pozor. Toto je špeciálna značka, ktorú som ti kúpila, toto je najnovšie z reklamy.

Čo s tým môže robiť škola?

Je dôležité, aké hodnoty v nej uznávajú a ako s touto témou pracuje. Sú školy, ktoré pracujú s hodnotami, kladú dôraz na emócie a sociálne zručnosti. Veľa sa rozprávajú so žiakmi o tom, že nie je dôležitá značka tenisiek, ale to, aby boli pohodlné a aby sme sa k sebe pekne správali, boli zdraví, šťastní a podobne.

SkryťVypnúť reklamu

Nemôžeme úplne očakávať od detí, že bez toho, aby sme my dospelí boli pre ne správnym vzorom, že to pochopia úplne samy.

Ako zabrániť prípadným konfliktom a rozdeľovaniu kolektívu, v ktorom sú deti bohatších aj menej majetných rodičov?

Kľúčové je, aby deti mali zdravý základ z domu. Aby boli milované, prijaté, aby rodina vyznávala pravé hodnoty, nie tie konzumné a materiálne.

Zároveň deti trávia v školských zariadeniach veľa času. Prostredie aj prístup učiteľa, atmosféra v triede a v škole má na dieťa vplyv. Je preto nutné, aby sa pedagógovia venovali aj tejto otázke. Aby komunikovali s deťmi, že každý z nás má iné možnosti.

Sme rozdielni, ale sme si rovní. Či sme iného pôvodu, máme viac či menej peňazí, či sme z dediny, alebo mesta. Každý prichádza s niečím, každý má nejaké silné a slabé stránky.

SkryťVypnúť reklamu

Treba komunikovať, čo sú ozajstné hodnoty, ktoré by sme mali u kamaráta hľadať. Nie či má najlepšie značkové tenisky, ale či ma dokáže podporiť, či dokáže so mnou komunikovať, či mu môžem dôverovať, alebo či je s ním zábava.

Čo robiť, ak sa v triede deti niekomu vysmievajú?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C9WKN na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 383
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 398
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 041
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 790
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 622
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 566
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 035
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu